Kurs socjologii muzyki




Wykład (15h)


I. Blok wprowadzający

1. Co to jest socjologia muzyki? Wprowadzenie do interdyscyplinarnej subdyscypliny
a. Pole eksplanacji socjologicznej w muzce
b. Historia: początki i kontynuacja
c. Socjologia muzyki a sprawa polska 
d. Między teorią, empirią i praktyką 

2. Klasyczne i współczesne teorie w socjologii muzyki 
a. Max Weber - racjonalizacja w muzyce 
b. Theodor "Adorno" Wiesengrund - filozofia społeczna 
c. Pierre Bourdieu - gust muzyczny a struktura społeczna
d. Antoine Hennion - muzyka jest w mediacjach

3. Między gabinetem a pracą w terenie, czyli metody badań empirycznych w socjologii muzyki
a. Teoria i empiria: związki, paralele i różnice
b. W ogródzie metodologii socjologicznej
c. Metody i techniki badań społecznych
d. Specyficzne metody badań w socjologii muzyki


II. Blok historyczno-genetyczny

4. Tradycja zachodniej muzyki artystycznej - powstanie, wzrost, upadek i próby reanimacji
a. Średniowiecze i renesans - początek różnicowania się muzyki
b. Muzyka dworska i jej kres
c. Muzyka mieszczańska i romantyzm
d. Wiek XX - upadek tradycji w obliczu rozwoju 

5. Muzyka w kulturze masowej, popularnej i Internecie Rzeczy
a. Muzyka i miasto: Historia muzyki popularnej
b. Kultura masowa a kultura popularna
c. Kultura popularna a rozwój Internetu
d. Wyzwania Internetu Rzeczy


III. Blok problemowy

6. Muzyka "na prawdę" w społeczeństwie - amatorskie praktyki muzyczne
a. Ludowe źródła amatorskich praktyk
b. Granie na instrumentach muzycznych
c. Współne śpiewanie
d. Czy coś wynikas z wysokiej aktywności amatroskiej w obszarze muzyki?

7. Edukacja muzyczna - między społeczeństwem, państwem i rynkiem
a. Podstawowe definicje 
b. Pytanie o cel: między wirtuozerią a umuzykalnieniem
c. Szkolnictwo artystyczne w Polsce
d. Alternatywne modele edukacji 


Literatura podstawowa: 
  • Filipiak Grażyna. 1997/1986. Perspektywy socjologicznych badań muzyki, Poznań: Wydawnictwo Nakom.
  • Firth Simon. 1996/2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Seria Cultura, Kraków: WUJ.
  • Harnoncourt Nicolaus. 1995. Muzyka mową dźwięków, Warszawa: Ruch Muzyczny.
  • Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki, seria Wykady z Socjologii, t. 8, Warszawa: Scholar.
  • Podlipniak Piotr. 2007. Uniwersalia muzyczne, Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk Redakcja Wydawnictw.
  • Supicič Ivo. 1969. Wstęp do socjologii muzyki, tłum. Stefan Zalewski, Warszawa: PWN.



Konwersatorium (15h):


1. Kompozytor i dzieło - wokół socjologii twórczości muzycznej

Tekst do dyskusji:
  • Dahlhaus Carl. 1988/1976. Dzieło muzyczne jako przedmiot socjologii, w: tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Buchner Antoni (tłum.), Biblioteka Res Facta, T. 5, Kraków: PWM, s. 401-421.

2. Wykonanie i wykonawca - socjologia muzycznego rynku pracy

Tekst do dyskusji:
  • Socha Ziemowit. 2016. Muzycy jako kategoria zawodowa, w: Dynamika karier w obszarze całego środowiska muzycznego, Socha Z., Wyrzykowska K. i Walczak W., Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, s. 7-11.

3. Instrumenty muzyczne - socjologia przedmiotu o specjalnym statusie kulturowym

Tekst do dyskusji:
  • Czech Adam. 2013. Ordynaci i trendowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Słowo - Obraz - Terytoria: Gdańsk.

4. Media i przekaźniki muzyczne - socjologia komunikacji i mediów

Tekst do dyskusji:
  • Jabłońska Beata. 2015. Dyskurs o muzyce na przykładzie XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Przegląd Socjologiczny, LXIV (64), 3/2015, s. 131-154. Dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b16e78d9-826e-4b73-a2e3-fb89bc7ab8b7

5. Instytucje kultury muzycznej - organizacja i ład społeczny

Tekst do dyskusji:
  • Roguz Jan. 2017. Modele orkiestr polskich. Raport 2017 http://www.modeor.pl/files/modeor_raport_2017.pdf

6. Odbiór i odbiorca - socjologia gustów muzycznych i publiczności

Tekst do dyskusji:
  • Domański Henryk. 2020. Wpływ ruchliwości edukacyjnej na styl życia, Edukacja, nr 3/2020, http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2020/03/04.%20Wpyw%20ruchliwoci%20edukacyjnej%20na%20styl%20ycia.pdf

7. Muzyka przyszłości i przyszłość muzyki - próby badania zmiany społecznej i prognozowania

Tekst do dyskusji:
  • Tengblad Mattias. 2021. NFTs are revolutionizing the music industry too, Fortune Daily, dostęp: https://fortune.com/2021/10/29/nfts-music-industry

Postaw mi kawę na buycoffee.to

0 comments:

Prześlij komentarz