Wykład (15h)
I. Blok wprowadzający
1. Co to jest socjologia muzyki? Wprowadzenie do interdyscyplinarnej subdyscypliny
a. Pole eksplanacji socjologicznej w muzce
a. Pole eksplanacji socjologicznej w muzce
b. Historia: początki i kontynuacja
c. Socjologia muzyki a sprawa polska
d. Między teorią, empirią i praktyką
2. Klasyczne i współczesne teorie w socjologii muzyki
a. Max Weber - racjonalizacja w muzyce
b. Theodor "Adorno" Wiesengrund - filozofia społeczna
c. Pierre Bourdieu - gust muzyczny a struktura społeczna
d. Antoine Hennion - muzyka jest w mediacjach
3. Między gabinetem a pracą w terenie, czyli metody badań empirycznych w socjologii muzyki
a. Teoria i empiria: związki, paralele i różnice
b. W ogródzie metodologii socjologicznej
c. Metody i techniki badań społecznych
d. Specyficzne metody badań w socjologii muzyki
II. Blok historyczno-genetyczny
4. Tradycja zachodniej muzyki artystycznej - powstanie, wzrost, upadek i próby reanimacji
a. Średniowiecze i renesans - początek różnicowania się muzyki
b. Muzyka dworska i jej kres
c. Muzyka mieszczańska i romantyzm
d. Wiek XX - upadek tradycji w obliczu rozwoju
5. Muzyka w kulturze masowej, popularnej i Internecie Rzeczy
a. Muzyka i miasto: Historia muzyki popularnej
b. Kultura masowa a kultura popularna
c. Kultura popularna a rozwój Internetu
d. Wyzwania Internetu Rzeczy
III. Blok problemowy
6. Muzyka "na prawdę" w społeczeństwie - amatorskie praktyki muzyczne
a. Ludowe źródła amatorskich praktyk
b. Granie na instrumentach muzycznych
c. Współne śpiewanie
d. Czy coś wynikas z wysokiej aktywności amatroskiej w obszarze muzyki?
7. Edukacja muzyczna - między społeczeństwem, państwem i rynkiem
1. Kompozytor i dzieło - wokół socjologii twórczości muzycznej
Tekst do dyskusji:
2. Wykonanie i wykonawca - socjologia muzycznego rynku pracy
Tekst do dyskusji:
a. Podstawowe definicje
b. Pytanie o cel: między wirtuozerią a umuzykalnieniem
c. Szkolnictwo artystyczne w Polsce
d. Alternatywne modele edukacji
Literatura podstawowa:
- Filipiak Grażyna. 1997/1986. Perspektywy socjologicznych badań muzyki, Poznań: Wydawnictwo Nakom.
- Firth Simon. 1996/2011. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Seria Cultura, Kraków: WUJ.
- Harnoncourt Nicolaus. 1995. Muzyka mową dźwięków, Warszawa: Ruch Muzyczny.
- Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki, seria Wykady z Socjologii, t. 8, Warszawa: Scholar.
- Podlipniak Piotr. 2007. Uniwersalia muzyczne, Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk Redakcja Wydawnictw.
- Supicič Ivo. 1969. Wstęp do socjologii muzyki, tłum. Stefan Zalewski, Warszawa: PWN.
Konwersatorium (15h):
1. Kompozytor i dzieło - wokół socjologii twórczości muzycznej
Tekst do dyskusji:
- Dahlhaus Carl. 1988/1976. Dzieło muzyczne jako przedmiot socjologii, w: tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Buchner Antoni (tłum.), Biblioteka Res Facta, T. 5, Kraków: PWM, s. 401-421.
2. Wykonanie i wykonawca - socjologia muzycznego rynku pracy
Tekst do dyskusji:
- Socha Ziemowit. 2016. Muzycy jako kategoria zawodowa, w: Dynamika karier w obszarze całego środowiska muzycznego, Socha Z., Wyrzykowska K. i Walczak W., Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, s. 7-11.
3. Instrumenty muzyczne - socjologia przedmiotu o specjalnym statusie kulturowym
Tekst do dyskusji:
Tekst do dyskusji:
- Czech Adam. 2013. Ordynaci i trendowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Słowo - Obraz - Terytoria: Gdańsk.
4. Media i przekaźniki muzyczne - socjologia komunikacji i mediów
Tekst do dyskusji:
Tekst do dyskusji:
- Jabłońska Beata. 2015. Dyskurs o muzyce na przykładzie XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Przegląd Socjologiczny, LXIV (64), 3/2015, s. 131-154. Dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b16e78d9-826e-4b73-a2e3-fb89bc7ab8b7
5. Instytucje kultury muzycznej - organizacja i ład społeczny
Tekst do dyskusji:
Tekst do dyskusji:
- Roguz Jan. 2017. Modele orkiestr polskich. Raport 2017 http://www.modeor.pl/files/modeor_raport_2017.pdf
6. Odbiór i odbiorca - socjologia gustów muzycznych i publiczności
Tekst do dyskusji:
Tekst do dyskusji:
- Domański Henryk. 2020. Wpływ ruchliwości edukacyjnej na styl życia, Edukacja, nr 3/2020, http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2020/03/04.%20Wpyw%20ruchliwoci%20edukacyjnej%20na%20styl%20ycia.pdf
7. Muzyka przyszłości i przyszłość muzyki - próby badania zmiany społecznej i prognozowania
Tekst do dyskusji:
Tekst do dyskusji:
- Tengblad Mattias. 2021. NFTs are revolutionizing the music industry too, Fortune Daily, dostęp: https://fortune.com/2021/10/29/nfts-music-industry
0 comments:
Prześlij komentarz