Spis treści



Najważniejsze wpisy w porządku tematycznym
Tytuły bez otwierających się linków to szkice wpisów, które prędzej czy później pojawią się na tym blogu



I. PROPEDEUTYKA
  1. O socjologicznej definicji muzyki
  2. Co jest socjologicznego w muzyce?
  3. Grupa muzyczna jako grupa pierwotna czy raczej jako instytucja?
  4. Wspólne śpiewy, chóry i fałszowanie albo co to jest więź muzyczna

II. TEORIE I KONCEPCJE
  1. Śledź mediacje. Jak się robi socjologię muzyki wg ANTystów (cz. 1. Antoine Hennion)
  2. Podążaj za instrumentami. Jak się robi socjologię muzyki wg ANTystów (cz. 2. Trevor Pinch) 
  3. Hipoteza gustu powszechnego
  4. Częstotliwość pracy gwiazd muzycznych a krzywa motywacji do pracy
  5. Winda strukturalna. Kariera muzyczna jako przyśpieszony awans społeczny

III. METODY BADAŃ
  1. Badania empiryczne w socjologii muzyki
  2. Wybrane metodologiczne problemy dla socjologicznych badań nad muzyką
  3. Skąd brać dane o odbiorze muzyki?
  4. Testy odsłuchowe jako technika badawcza socjologii muzyki

IV. PRZEGLĄD BADAŃ EMPIRYCZNYCH
  1. Co ma wspólnego muzyka z alkoholem?
  2. Jak popularna jest muzyka poważna? 
  3. Kawał drutu jako symbol statusu społecznego
  4. Konsumpcja muzyki. Uczestnictwo w kulturze muzycznej w Polsce w świetle danych GUS
  5. Struktura społeczna publiczności koncertowych
  6. U2 w metrze albo co ukazał muzyczny eksperyment z Joshuą Bellem?
  7. Potęga głosu, a dokładniej barwa jako przejaw siły
  8. Sprzedaż podkręcana muzycznie. Kilka słów o audiomarketingu
  9. Muzyka do pracy. Przegląd badań - próba podsumowania

V. TRADYCJA ZACHODNIEJ MUZYKI ARTYSTYCZNEJ
  1. Skąd się wzięła muzyka poważna?
  2. Notacja muzyczna i muzyka społeczeństwa abstrakcyjnego
  3. Na marginesie książki Eliasa albo Mozart jako mieszczański artysta na służbie u dworskiej arystokracji
  4. Na marginesie książki de Nory albo Beethoven jako pierwszy artysta poza mecenatem
  5. Powstanie mieszczańskiej muzyki artystycznej i jej podstawowych instytucji. Koncepcje Williama Webera
  6. Ortegi y Gasseta próba zmierzenia się z tzw. nową muzyką
  7. Kontrowersje wagnerowskie. Krytyka, obrona i inne problemy


VI. SPOŁECZNA HISTORIA MUZYKI
  1. Fado. Charakter narodowy Portugalczyków podany do kotleta z dorsza
  2. Zakazane piosenki - dokument z życia społeczno-muzcznego pod niemiecką okupacją
  3. Przemiany mecenatu w muzyce artystycznej. Wyzwania współczesności
  4. Muzyka operowa w dobie tworzenia się narodów europejskich
  5. Paderewski i kwestia jego osobistych wpływów

VII. MUZYKA POPULARNA – KONCEPCJE
  1. Jak się robi przeboje? Wnioski poboczne z badań pokrewnych
  2. Model popularności przeboju. O gartnerowskiej koncepcji mód i petersonowskich rewolucjach
  3. Tekst piosenki w roli socjologicznego komentarza
  4. Przyjemność i przywództwo. Miękka władza „Gangnam style”?

VIII. MUZYKA POPULARNA – STUDIA PRZYPADKÓW
  1. Orkiestry dęte ponad kulturami
  2. Styl prosto z Long Beach w Kalifornii
  3. Karaoke (choćby i nawet) po bydgosku
  4. Один мат – група Ленинград
  5. O domniemanym renesansie disco-polo

IX. MUZYKA W DOBIE NOWYCH MEDIÓW I TECHNOLOGII
  1. Muzyka do patrzenia, nie słyszenia
  2. Nie słuchamy muzyki w społecznej próżni. Last.fm i co ciekawego można z niego wyciągnąć
  3. Od zer@ do e-bohatera. Przypadek iGora Presnyakova
  4. Algorytmy i parametry. Wyzwania muzyczne a dostępność big data

X. SPOŁECZEŃSTWO WYCHOWUJĄCE MUZYCZNIE
  1. Socjalizacja muzyczna między socjalizacją pierwotną i wtórną
  2. Muzyka, groza egzaminacji i inne problemy
  3. Czy istnieje coś takiego, jak wykluczenie muzyczne?
  4. Wyzwania powszechnej edukacji muzycznej

0 komentarze:

Prześlij komentarz